Avainsana: sivuston toteutus

Business Design HUG

Business Design HUG on ystäväni Yukakon uusi yritys, joka auttaa brändejä kansainvälistymään ja yrityksiä pääsemään Japanin markkinoille.

Yukako itse on käsityöläinen ja hänen ensimmäiset edustamansa brändit ovat myös tekstiilialan toimijoita. Lähdin suunnittelemaan siis näyttävää etusivua, jossa asiakkaiden värikkäät kuosit ja promokuvat pääsisivät framille. Etusivun kuvaseinään ladataan satunnainen otos promokuvia.

Muu sivusto on minimalistinen ja käsittelee itse palveluita sekä brändejä. Myöhemmin on tulossa myös blogi. Sisältö on tarjolla aluksi sekä englanniksi että japaniksi.

Teknisen toteutuksen osalta brändit ovat oma räätälöity sisältötyyppinsä, jonka tietoja pääsee täydentämään ACF:llä luoduilla kentillä. ACF:ää käytetään myös tuottamaan etusivun hero-kuvan sisältö. Isot kuvat ladataan vasta muun sisällön jo latauduttua, joten tuntuma pysyy reippaan vauhdikkaana. Lisäosien määrä on erittäin pieni (Polylang monikielisyyteen, ACF sisältökentille), eikä ulkoisia riippuvuuksia integroitua lazysizes-skriptiä lukuunottamatta ole.

Domo arigato, Yukako!

Business Design HUG on ystäväni Yukakon uusi yritys, joka auttaa brändejä kansainvälistymään ja yrityksiä pääsemään Japanin markkinoille. Yukako itse on käsityöläinen ja hänen ensimmäiset edustamansa brändit ovat myös tekstiilialan toimijoita…. Lue artikkeli ”Business Design HUG” kokonaan »

businessdesignhug.fi
Business Design HUG

Woittola

Woittola on perinteikäs pohjalainen hoiva-alan huonekalujen maahantuontiin myyntiin erikoistunut yritys.

Uuden WordPress-pohjaisen sivuston tavoitteena oli luoda edustettuja tuotteita esittelevä sivusto verkkokauppamaisesti, ilman verkkokaupan ostotoimintoja. Woittolan edellinen sivusto oli myös WordPress-alustalla, käyttäen valmisteemaa.

Visuaalisessa suunnittelussa lähdin jälleen ”kuvat edellä”, koska edustetuista tuotteista on hyviä kuvia saatavilla. Olemassaoleva logo väritettiin uusin sävyin ja otettiin mukaan luonnollisesti SVG-vektorikuvana.

Sivuston saavutettavuuteen kiinnitin erityistä huomiota. Sivusto täyttää lähes täysin WCAG (eli Web Content Accessibility Guidelines) AA-tason vaatimukset, mukaanlukien tarjouspyynnön ponnahdusikkuna (integroitu A11y-dialog). Saavutettavuutta testasin Chrome-selaimeen asennettavalla axe-lisäosalla.

Harmikseni en löytänyt saavutettavuusvaatimuksia täyttävää selattavaa kuvagalleriaa, joten PhotoSwipe-kirjaston avulla toteutettu tuotekohtainen galleria on valitettavasti saavutettava vain osittain (fokus ei näppäimistöllä selatessa pysy avautuvan gallerian sisällä). Tätä täytyy tutkia lisää.

Kokeilin tässä projektissa ensimmäistä kertaa CSS-muuttujien hyödyntämistä (CSS custom properties) SASS-muuttujien sijaan. Homma pelasi todella hienosti, ja aioin käyttää tätä lähestymistapaa tulevissa projekteissa.

Kiitos hienosta projektista, Sami!

Woittola on perinteikäs pohjalainen hoiva-alan huonekalujen maahantuontiin myyntiin erikoistunut yritys. Uuden WordPress-pohjaisen sivuston tavoitteena oli luoda edustettuja tuotteita esittelevä sivusto verkkokauppamaisesti, ilman verkkokaupan ostotoimintoja. Woittolan edellinen sivusto oli myös WordPress-alustalla,… Lue artikkeli ”Woittola” kokonaan »

woittola.fi
Woittola

LABeauty

Hius- ja hyvinvointipalveluita tarjoava jurvalainen LABeauty aloitti toimintansa maaliskuussa 2019. Yrittäjänä toimii perheystävämme Seliina Niemistö. Hiusklinikka tarjoaa apua hiustenlähtöön ja hiuspohjaongelmiin. Laboratoriossa voidaan suorittaa laaja-alaisia tutkimuksia ja näytteenottopalveluita. Parturi-kampaamo Mirvan puolella tarjolla ovat parturi-kampaamopalvelut.

Toteutin yritykselle WordPress-teeman käsityönä. Sivuston modulaarinen toteutus pohjautuu jälleen kerran Advanced Custom Fields -lisäosan avulla toteutettuhin joustavan sisällön osioihin. Alustin sivustoa varten kahdeksan erilaista sisältöelementtiä päätasolla palstoitusta varten ja niiden sisältö on mahdollisuus rakentaa palikoista kuten wysiwyg-editori, Facebook-feedi, kartta, lomake ja karuselli.

Tilaajan näkökulmasta verkkosivujen toteutus oli todella sujuvaa valmiin designin pohjalta, eikä kompromisseja tarvittu missään vaiheessa. Kaiken lisäksi aikataulu piti hyvin. Sain nähtäväkseni juuri tilauksen mukaiset sivut ja todella hyvän ohjeistuksen sivujen päivitykseen. Mikko oli tehnyt helposti ymmärrettävät sisältöelementit WordPressiin ja kirjallisen ohjeen lisäksi kävimme konkreettisesti läpi ominaisuuksia. Uskon, että näillä ohjeilla sivuston päivittäminen onnistuu hyvin itseltänikin, mutta jos eteen tulee kysymyksiä, tiedän Mikon osaavan vastata. Olen kaiken kaikkiaan äärimmäisen tyytyväinen saamaani tuotteeseen ja palveluun ja suosittelen Mikrogramma Designia kaikille, jotka tähtäävät räätälöityyn verkkosivutoteutukseen.
Seliina Niemistö / yrittäjä, LABeauty

Sivujen ulkoasun suunnittelijaksi Seliina oli valinnut Veera Anttilan. Sain Veeralta valmiit suunnitelmat sekä desktoppiin että mobiiliin ohjeistuksineen. Veera teki myös kaikki kuvankäsittelytyöt. Mukavaa yhteistyötä uuden ihmisen kanssa!

Työskentely Mikrogamma Designin kanssa sujui erinomaisesti. Useamman vuoden alakokemuksella rohkenen sanoa, että Mikko on ehdottomasti yksi parhaista koodariyhteistyökumppaneista. Pedantti ja tehdään-mitä-luvataan asenne työhön on yksi ehdoton vaatimus kun valikoin niitä, joiden kanssa yhteistyötä teen ja Mikolta tätä löytyy.

Sivusto toteutui prikulleen suunnitelmien mukaan ja missään vaiheessa työnjälkeen ei tarvinnut puuttua. Aion käyttää Mikon palveluita jatkossakin ja suositella häntä myös kontakteilleni.

Veera Anttila / Design VA

Etusivun otsikkokuvassa käytin pientä kikkaa, sillä kuva häipyy täysin läpinäkyväksi (fade to transparent) alalaitaa kohti. Tämä onnistui käyttämällä kuvaan SVG-ominaisuuksia linearGradient ja mask:

<linearGradient id="alphaLinear" x1="0" x2="0" y1="0" y2="1">
  <stop offset="0%" stop-color="#FFFFFF" stop-opacity="0%" />
  <stop offset="40%" stop-color="#FFFFFF" stop-opacity="0%" />
  <stop offset="100%" stop-color="#000000" stop-opacity="100%" />
</linearGradient>

<mask id="Mask">
  <rect x="0" y="0" width="100%" height="100%" fill="url(#alphaLinear)" />
</mask>

Onnea matkaan Seliina!

Hius- ja hyvinvointipalveluita tarjoava jurvalainen LABeauty aloitti toimintansa maaliskuussa 2019. Yrittäjänä toimii perheystävämme Seliina Niemistö. Hiusklinikka tarjoaa apua hiustenlähtöön ja hiuspohjaongelmiin. Laboratoriossa voidaan suorittaa laaja-alaisia tutkimuksia ja näytteenottopalveluita. Parturi-kampaamo Mirvan… Lue artikkeli ”LABeauty” kokonaan »

labeauty.fi
LABeauty

Vastuullinen eränkäynti

Vastuullisuus on teema, joka puhuttaa vuonna 2019 myös eräihmisten maailmassa. Nordic Distribution Oy avasi aiheeseen liittyvän blogin yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Sain toteuttaa sivuston ilmeen.

Ilme suunniteltiin yhdessä asiakkaan ja Emilian kanssa. Ilme on metsäisen vihreä ja ruskea höystettynä kultaisilla yksityiskohdilla. Sivuston rakenteessa tuotiin esille blogimaisuus jaoteltuna ”vastuullisen eränkävijän polun” neljään askeleeseen.

Graafiset elementit ovat SVG-muodossa latauskeveyden takaamiseksi. WordPress-teeman toteutuksen pohjana on Digitoimisto Duden kepeä air-light -startteri.

Liity mukaan vastuulliseen eräkäyntikeskusteluun.

Vastuullisuus on teema, joka puhuttaa vuonna 2019 myös eräihmisten maailmassa. Nordic Distribution Oy avasi aiheeseen liittyvän blogin yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Sain toteuttaa sivuston ilmeen. Ilme suunniteltiin yhdessä asiakkaan ja Emilian… Lue artikkeli ”Vastuullinen eränkäynti” kokonaan »

vastuullinenerankaynti.com
Vastuullinen eränkäynti

Suomen riistakeskus

Suomen riistakeskuksen sivustouudistusta lähdettiin suunnittelemaan joulukuussa 2017 starttipalaverilla keskustoimistolla Helsingin Tapanilassa. Tavoitteena oli tehdä sivustosta käytettävämpi rakenteellisesti, modernisoida ulkoasua ja tuoda uutisia ja muita tärkeitä toimintoja näkyvämmäksi

Yhteyshenkilönä riistakeskuksen puolelta toimi viestintäsuunnittelija Tero Kuitunen. Hän on tuttu jo monen vuoden ajalta, toimiessaan entisessä tehtävässään Riista-lehden päätoimittajana (toteutin lehden sivut urani alkupuolella).

Sivusto sisältää satoja alasivuja ja artikkeleita neljällä eri kielellä. Lisäksi sivustolla on monia räätälöityjä toimintoja kuten koulutus- ja yhteystietohakuja. Näitä toimintoja on alunperin laadukkaasti toteuttanut H1 (nykyinen Zeeland Family).

Tein ulkoasusuunnitelman ja toteutuksen itse. Keskiössä olivat kauniit kuvat, ajankohtaiset uutiset ja tärkeät nostot sisällöstä. Toteutus on jälleen asiakkaankin näkökulmasta modulaarinen, eli toteutetuista sisältöelementeistä voi rakentaa haluamiaan ulkoasuja helposti. Olemassaolevat toiminnot säilytettiin, muotoilut uudelleenrakentaen.

Olin jo pitkään halunnut tehdä jotain fullscreen design -periaatteella; elementit täyttävät ruudun laidasta laitaan isollakin resoluutiolla, ja silti sivusto mukautuu hienosti myös mobiiliin. Valu Digitalin toimari on kirjoittanut hyvin fullscreen designista. Tässä siis oli oiva projekti ottaa käyttöön koko ruutu.

Uutuutena sivustolle integroitiin ennakoiva hakumoottori AddSearchin avulla. Tämä korvaa WordPressin oman hakumoottorin ja mahdollistaa esimerkiksi hakutulosten painottamisen. Hakumoottori indeksoi sekä pääsivuston että Riistainfon ja näyttää hakutuloksia ristiin kummastakin. Tulokset tulevat salamannopeasti jo parilla alkukirjaimella esikatselukuvan kera — kokeile hakua ihmeessä!

Sisältöä sivustolle haetaan useista rajapinnoista, kuten Oma Riista -palvelun rajapinnasta (metsästyskiintiöt) sekä Viidakkomonitorin mediaseurantatuloksista.

Valu Digital vastasi sivuston kanssa lähes käsi kädessä julkaistun Riistainfon suunnittelusta ja toteutuksesta. Sivustojen ulkoasua pyrittiin yhtenäistämään yhdessä Valun asiantuntijoiden kanssa, jotta ne näyttäisivät mahdollisuuksien mukaan saman toimijan sisarsivustoilta.

Suomen riistakeskuksen riista.fi-sivusto palvelee metsästäjiä ja kaikkia riista-asioista kiinnostuneita. Merkittävän osan sivuston sisällöstä on oltava kansalaisten saatavilla helposti  ja ajan tasaisena.

Tätä taustaa vasten ajatus sivuston uudistamisesta aiheutti meissä tiettyä hermostuneisuutta, joka kuitenkin karisi nopeasti projektin käynnistyttyä. Kaikki eteni aikataulussa ja myös matkan varrella ilmaantuneet ideat toteutettiin leppoisassa ilmapiirissä.

Saimme haluamamme, ilman turhia sydämentykytyksiä.

Tero Kuitunen

Kiitos Suomne riistakeskuksen väelle; Terolle, Mirjalle ja Klausille. Jatketaan tästä kehitystyötä eteenpäin!

 

Suomen riistakeskuksen sivustouudistusta lähdettiin suunnittelemaan joulukuussa 2017 starttipalaverilla keskustoimistolla Helsingin Tapanilassa. Tavoitteena oli tehdä sivustosta käytettävämpi rakenteellisesti, modernisoida ulkoasua ja tuoda uutisia ja muita tärkeitä toimintoja näkyvämmäksi Yhteyshenkilönä riistakeskuksen puolelta… Lue artikkeli ”Suomen riistakeskus” kokonaan »

riista.fi
Suomen riistakeskus