Avainsana: blogi

Business Design HUG

Business Design HUG on ystäväni Yukakon uusi yritys, joka auttaa brändejä kansainvälistymään ja yrityksiä pääsemään Japanin markkinoille.

Yukako itse on käsityöläinen ja hänen ensimmäiset edustamansa brändit ovat myös tekstiilialan toimijoita. Lähdin suunnittelemaan siis näyttävää etusivua, jossa asiakkaiden värikkäät kuosit ja promokuvat pääsisivät framille. Etusivun kuvaseinään ladataan satunnainen otos promokuvia.

Muu sivusto on minimalistinen ja käsittelee itse palveluita sekä brändejä. Myöhemmin on tulossa myös blogi. Sisältö on tarjolla aluksi sekä englanniksi että japaniksi.

Teknisen toteutuksen osalta brändit ovat oma räätälöity sisältötyyppinsä, jonka tietoja pääsee täydentämään ACF:llä luoduilla kentillä. ACF:ää käytetään myös tuottamaan etusivun hero-kuvan sisältö. Isot kuvat ladataan vasta muun sisällön jo latauduttua, joten tuntuma pysyy reippaan vauhdikkaana. Lisäosien määrä on erittäin pieni (Polylang monikielisyyteen, ACF sisältökentille), eikä ulkoisia riippuvuuksia integroitua lazysizes-skriptiä lukuunottamatta ole.

Domo arigato, Yukako!

Business Design HUG on ystäväni Yukakon uusi yritys, joka auttaa brändejä kansainvälistymään ja yrityksiä pääsemään Japanin markkinoille. Yukako itse on käsityöläinen ja hänen ensimmäiset edustamansa brändit ovat myös tekstiilialan toimijoita…. Lue artikkeli ”Business Design HUG” kokonaan »

businessdesignhug.fi
Business Design HUG

Woittola

Woittola on perinteikäs pohjalainen hoiva-alan huonekalujen maahantuontiin myyntiin erikoistunut yritys.

Uuden WordPress-pohjaisen sivuston tavoitteena oli luoda edustettuja tuotteita esittelevä sivusto verkkokauppamaisesti, ilman verkkokaupan ostotoimintoja. Woittolan edellinen sivusto oli myös WordPress-alustalla, käyttäen valmisteemaa.

Visuaalisessa suunnittelussa lähdin jälleen ”kuvat edellä”, koska edustetuista tuotteista on hyviä kuvia saatavilla. Olemassaoleva logo väritettiin uusin sävyin ja otettiin mukaan luonnollisesti SVG-vektorikuvana.

Sivuston saavutettavuuteen kiinnitin erityistä huomiota. Sivusto täyttää lähes täysin WCAG (eli Web Content Accessibility Guidelines) AA-tason vaatimukset, mukaanlukien tarjouspyynnön ponnahdusikkuna (integroitu A11y-dialog). Saavutettavuutta testasin Chrome-selaimeen asennettavalla axe-lisäosalla.

Harmikseni en löytänyt saavutettavuusvaatimuksia täyttävää selattavaa kuvagalleriaa, joten PhotoSwipe-kirjaston avulla toteutettu tuotekohtainen galleria on valitettavasti saavutettava vain osittain (fokus ei näppäimistöllä selatessa pysy avautuvan gallerian sisällä). Tätä täytyy tutkia lisää.

Kokeilin tässä projektissa ensimmäistä kertaa CSS-muuttujien hyödyntämistä (CSS custom properties) SASS-muuttujien sijaan. Homma pelasi todella hienosti, ja aioin käyttää tätä lähestymistapaa tulevissa projekteissa.

Kiitos hienosta projektista, Sami!

Woittola on perinteikäs pohjalainen hoiva-alan huonekalujen maahantuontiin myyntiin erikoistunut yritys. Uuden WordPress-pohjaisen sivuston tavoitteena oli luoda edustettuja tuotteita esittelevä sivusto verkkokauppamaisesti, ilman verkkokaupan ostotoimintoja. Woittolan edellinen sivusto oli myös WordPress-alustalla,… Lue artikkeli ”Woittola” kokonaan »

woittola.fi
Woittola

Vastuullinen eränkäynti

Vastuullisuus on teema, joka puhuttaa vuonna 2019 myös eräihmisten maailmassa. Nordic Distribution Oy avasi aiheeseen liittyvän blogin yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Sain toteuttaa sivuston ilmeen.

Ilme suunniteltiin yhdessä asiakkaan ja Emilian kanssa. Ilme on metsäisen vihreä ja ruskea höystettynä kultaisilla yksityiskohdilla. Sivuston rakenteessa tuotiin esille blogimaisuus jaoteltuna ”vastuullisen eränkävijän polun” neljään askeleeseen.

Graafiset elementit ovat SVG-muodossa latauskeveyden takaamiseksi. WordPress-teeman toteutuksen pohjana on Digitoimisto Duden kepeä air-light -startteri.

Liity mukaan vastuulliseen eräkäyntikeskusteluun.

Vastuullisuus on teema, joka puhuttaa vuonna 2019 myös eräihmisten maailmassa. Nordic Distribution Oy avasi aiheeseen liittyvän blogin yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Sain toteuttaa sivuston ilmeen. Ilme suunniteltiin yhdessä asiakkaan ja Emilian… Lue artikkeli ”Vastuullinen eränkäynti” kokonaan »

vastuullinenerankaynti.com
Vastuullinen eränkäynti

Suomen riistakeskus

Suomen riistakeskuksen sivustouudistusta lähdettiin suunnittelemaan joulukuussa 2017 starttipalaverilla keskustoimistolla Helsingin Tapanilassa. Tavoitteena oli tehdä sivustosta käytettävämpi rakenteellisesti, modernisoida ulkoasua ja tuoda uutisia ja muita tärkeitä toimintoja näkyvämmäksi

Yhteyshenkilönä riistakeskuksen puolelta toimi viestintäsuunnittelija Tero Kuitunen. Hän on tuttu jo monen vuoden ajalta, toimiessaan entisessä tehtävässään Riista-lehden päätoimittajana (toteutin lehden sivut urani alkupuolella).

Sivusto sisältää satoja alasivuja ja artikkeleita neljällä eri kielellä. Lisäksi sivustolla on monia räätälöityjä toimintoja kuten koulutus- ja yhteystietohakuja. Näitä toimintoja on alunperin laadukkaasti toteuttanut H1 (nykyinen Zeeland Family).

Tein ulkoasusuunnitelman ja toteutuksen itse. Keskiössä olivat kauniit kuvat, ajankohtaiset uutiset ja tärkeät nostot sisällöstä. Toteutus on jälleen asiakkaankin näkökulmasta modulaarinen, eli toteutetuista sisältöelementeistä voi rakentaa haluamiaan ulkoasuja helposti. Olemassaolevat toiminnot säilytettiin, muotoilut uudelleenrakentaen.

Olin jo pitkään halunnut tehdä jotain fullscreen design -periaatteella; elementit täyttävät ruudun laidasta laitaan isollakin resoluutiolla, ja silti sivusto mukautuu hienosti myös mobiiliin. Valu Digitalin toimari on kirjoittanut hyvin fullscreen designista. Tässä siis oli oiva projekti ottaa käyttöön koko ruutu.

Uutuutena sivustolle integroitiin ennakoiva hakumoottori AddSearchin avulla. Tämä korvaa WordPressin oman hakumoottorin ja mahdollistaa esimerkiksi hakutulosten painottamisen. Hakumoottori indeksoi sekä pääsivuston että Riistainfon ja näyttää hakutuloksia ristiin kummastakin. Tulokset tulevat salamannopeasti jo parilla alkukirjaimella esikatselukuvan kera — kokeile hakua ihmeessä!

Sisältöä sivustolle haetaan useista rajapinnoista, kuten Oma Riista -palvelun rajapinnasta (metsästyskiintiöt) sekä Viidakkomonitorin mediaseurantatuloksista.

Valu Digital vastasi sivuston kanssa lähes käsi kädessä julkaistun Riistainfon suunnittelusta ja toteutuksesta. Sivustojen ulkoasua pyrittiin yhtenäistämään yhdessä Valun asiantuntijoiden kanssa, jotta ne näyttäisivät mahdollisuuksien mukaan saman toimijan sisarsivustoilta.

Suomen riistakeskuksen riista.fi-sivusto palvelee metsästäjiä ja kaikkia riista-asioista kiinnostuneita. Merkittävän osan sivuston sisällöstä on oltava kansalaisten saatavilla helposti  ja ajan tasaisena.

Tätä taustaa vasten ajatus sivuston uudistamisesta aiheutti meissä tiettyä hermostuneisuutta, joka kuitenkin karisi nopeasti projektin käynnistyttyä. Kaikki eteni aikataulussa ja myös matkan varrella ilmaantuneet ideat toteutettiin leppoisassa ilmapiirissä.

Saimme haluamamme, ilman turhia sydämentykytyksiä.

Tero Kuitunen

Kiitos Suomne riistakeskuksen väelle; Terolle, Mirjalle ja Klausille. Jatketaan tästä kehitystyötä eteenpäin!

 

Suomen riistakeskuksen sivustouudistusta lähdettiin suunnittelemaan joulukuussa 2017 starttipalaverilla keskustoimistolla Helsingin Tapanilassa. Tavoitteena oli tehdä sivustosta käytettävämpi rakenteellisesti, modernisoida ulkoasua ja tuoda uutisia ja muita tärkeitä toimintoja näkyvämmäksi Yhteyshenkilönä riistakeskuksen puolelta… Lue artikkeli ”Suomen riistakeskus” kokonaan »

riista.fi
Suomen riistakeskus

Koskenkorvan Trahteeri

Koskenkorvan Trahteerin tuleva isäntä ja seremoniamestari, Jaakko, otti puheeksi josko toteuttaisin uudet sivut. WordPress oli heille jo tuttu alusta, joten valinta oli helppo.

Ulkoasun suunnitelijaksi valikoitui alunperin seinäjokelainen, sittemmin Belgiaan muuttanut lahjakas Emilia Kaupinmäki. Emilia oli tuttu ensimmäisestä Seinäjoki WordPress meetupista, ja oli kiinnostavaa lähteä tekemään hänen kanssaan yhteistyötä ensimmäistä kertaa ja vieläpä etänä.

Emilia toimitti kaikkien sivujen ulkoasut Photoshop-tiedostoina eri ruudunleveyksille optimoituina. Niistä oli helppo lähteä rakentamaan modulaarista järjestelmää, jonka avulla asiakas voi itse kasata ulkosun heille toteutetuista sisältöelementeistä.

Kaikki ikonit, logot ja reunakuvioinnit toteutettiin kevyinä SVG-vektoreina. Niiden täyttöväriä muokataan ohjelmallisesti noudattamaan sen sisältömodulin värimaailmaa, mihin ne on upotettu. SVG-tiedostoja käytetään myös maskaamaan esimerkiksi henkilökuvia ja majoitustilojen pienoiskuvia.

Kevyt landing-sivu siirrettiin toteutettuna WP-Palveluun. Varsinaista sivustoa ryhdyttiin rakentamaan verhojen takana hyödyntäen WP-Palvelun kehittäjille tarkoitettua staging-ominaisuutta.

Sivuston kaikki elementit tehtiin myös lokalisoitavaksi englannin kielelle Polylangin avulla. Muita kieliä on jatkossa helppo lisätä mukaan.

Koskenkorvan Trahteerin sivujen uusimisessa oli tavoitteena saada alusta ajan tasalle teknisesti, sisältö helposti päivitettäväksi ja erityisesti saada kävijöille perille millainen paikka oikein olemme. Mikko auttoi meitä suuresti löytämään oikeat keinot tähän ja muuntamaan kunnianhimoisen designin toimivaksi sivustoksi. Erityisesti arvostan Mikon luomaa modulaarista rakennetta sivujen päivittämiselle: saamme luotua helposti hyvän näköisiä, graafisen ohjeiston mukaisia sisältöjä sivulle ilman kuvien yms manuaalista asettelua tai muuta säätöä.Jaakko Koskenkorva

Onnea matkaan, Trahteerin uusi sukupolvi, Jaakko ja Sari! Ja kiitos Emilia loistavasti sujuneesta etäprojektista!

Koskenkorvan Trahteerin tuleva isäntä ja seremoniamestari, Jaakko, otti puheeksi josko toteuttaisin uudet sivut. WordPress oli heille jo tuttu alusta, joten valinta oli helppo. Ulkoasun suunnitelijaksi valikoitui alunperin seinäjokelainen, sittemmin Belgiaan… Lue artikkeli ”Koskenkorvan Trahteeri” kokonaan »

trahteeri.fi
Koskenkorvan Trahteeri

AVA Finland -konserni

AVA Finland -konsernin sivustouudistuksessa usealle toimialasivustolle luotiin yhtenäinen, raikas ja moderni ilme. Ilmeen suunnittelusta vastasi Graafinen toimisto Serian Tomi. Samalla sivustot tuotiin WordPress-julkaisualustalle.

Toimialasivustot toteutettiin WordPressin multisite-ominaisuudella. Yksittäiset sivustot käyttävät kaikki samaa teemaa, jonka värimaailman ja logot asiakas voi itse määritellä sivustokohtaisesti WordPressin ohjausnäkymässä. Kaikki sivustot esittelevä landing-sivu pidettiin erittäin yksinkertaisena.

Tässä projektissa otin ensimmäistä kertaa työn alle kevyen ”page builderin”, jonka avulla asiakas voi itse luoda alasivujen ilmeen WordPressin ohjausnäkymässä sitä varten luoduista moduleista eli sisältöosioista. Sivulle voi siis valita asetettavaksi esimerkiksi otsakekuvaa, artikkelisyötettä, henkilöstön jäseniä, lomaketta, Facebook-feediä tai Google-karttaa. Moduleita lisätä ja poistaa, ja raahailla halumaansa järjestykseen helposti. Järjestely perustuu Advanced Custom Fields -lisäosan joustavan sisällön hyödyntämiseen. Se onnistuikin yli odotusten, ja olen käyttänyt tätä lähestymistapaa jatkossa.

Henkilöstövuokraukseen keskittyvää toimialasivustoa varten loin uuden räätälöidyn sisältötyypin työpaikkailmoitusten syöttämiseen. Sen avulla työpaikkojen kategorisointi onnistuu helposti paikkakuntakohtaisesti.

Suorituskyvyn optimointia silmälläpitäen kyselyjen ja lisäosien määrä on jälleen minimoitu, ja sivustolla käytetään pääasiassa vektorimuotoisia, kevyitä SVG-logoja. Sellainen toistuu itse asiassa toimialasivustoilla etusivun otsakekuvan taustalla, huomasitko? Kuvaan uppoava kolmikirjaiminen ”AVA” jakaa otsakekuvan kolmeen itsenäiseen alueeseen omine taustakuvineen.

Sivustolle integrointiin myös Facebook-feedit ja niiden ulkoasu räätälöitiin vastaamaan muuta ilmettä.

Ulkoasukoodin tekniikan osalta tämä lienee ensimmäinen projektini pitkään aikaan, missä en ole pohjannut Foundationiin. Otin pohjalle testiin Digitoimisto Duden Air -starter-teeman ja muokkasin siitä sopivan kokonaisuuden. Responsiivisuus on totetettu siis Jeet-gridillä ja höystetty tarvittavilta osin flexboxilla.

Kiitos AVAn Takulle, Sakulle ja Mirvalle sekä Serian Tomille!

AVA Finland -konsernin sivustouudistuksessa usealle toimialasivustolle luotiin yhtenäinen, raikas ja moderni ilme. Ilmeen suunnittelusta vastasi Graafinen toimisto Serian Tomi. Samalla sivustot tuotiin WordPress-julkaisualustalle. Toimialasivustot toteutettiin WordPressin multisite-ominaisuudella. Yksittäiset sivustot käyttävät… Lue artikkeli ”AVA Finland -konserni” kokonaan »

avaprorent.fi
AVA Finland -konserni